این کمپین با محکوم کردن قاطع این حمله موشکی، خواهان انتقال فوری ساکنان کمپ لیبرتی از عراق به کشور ثالث میباشد. ما با اعتقادات شخصی و سیاسی انسانها کاری نداریم ولی نمیخواهیم که ساکنان لیبرتی هر بار اوضاع حکم میکند، مورد معامله قرار بگیرند و از جان آنها مایه گذاشته شود. ساکنان لیبرتی کالا نیستند، آزادیخواهانی هستند که در سودای آزادی مردمشان به این مسیر پا نهاده و اینک در عراق در زندانی بنام لیبرتی گرفتار آمده اند.

۱۳۹۳ اردیبهشت ۲۳, سه‌شنبه

مجله هفته : عراق: پایان انتخابات، آغاز شکل‌گیری ائتلاف‌های جدید



منبع: الاخبار
۶ مه ٢٠١۴
نویسنده: مصطفی نصر
اکنون که انتخابات پارلمانی عراق پایان یافته است، مذاکرات برای گزینش نخست‌وزیر جدید آغاز شده است. بلوک‌های پارلمانی، جهت رسیدن به تفاهم در میان خود پیرامون این‌که چه کسی نخست وزیر بشود اکنون بدنبال احیای «ائتلاف ملی» هستند.
گرچه همه تبلیغات انتخاباتی پایان یافته است، اما نبرد سیاسی دیگری در افق شکل می‌گیرد.
نوری المالکی نخست‌وزیر عراق برای تشکیل بزرگ‌ترین بلوک پارلمانی که بتواند او را برای برای سومین بار برگزیند به متحدین خود وابسته است، در عین‌حال اعضای ائتلاف ملی عراق وابسته به مقتدا الصدر و عمار الحکیم بر اتحاد استراتژیک مستمر خود تأکید می‌کنند. مجلس اعلای اسلامی عراق حکیم حتا از این پیش‌تر رفت و تشکیل مجدد یک ائتلاف شیعی، با مالکی با بدون او را اعلام کرد، گرچه مالکی در انتخابات با اختلاف ١١ درصد در صدر قرار گرفت.
منابع درون حوزه در نجف به الاخبار گفتند که با تأیید مراجع مذهبی تلاش‌هایی برای تشکیل مجدد یک ائتلاف شیعه که شامل ائتلاف‌های صدر، حکیم و مالکی و دیگر احزاب سیاسی کوچک‌تر شیعه بشود آغاز شده است. آن‌ها گفتند که مراجع مذهبی در نجف خواهان تجدید ساختار ائتلاف می‌باشند.
منابع افزودند که «حکیم روز جمعه موضوع را با مراجع در نجف در میان گذاشت تا آن‌ها در متقاعد کردن رهبران جناح‌های سیاسی شیعه برای رسیدن به تفاهم و یافتن راه‌حل‌های مورد اجماع که ائتلاف شیعه را تقویت کند و دولتی تولید کند که بتواند کشور را اداره نماید، خدمات بدهد، و مؤسسات اداری و اقتصادی را احیا نماید نقش بازی کنند.»
افکار عمومی عراق با شوق و احتیاط ائتلاف‌ها و توافق‌ها را انتظار می‌کشند، و رهبران بزرگ‌ترین بلوک‌های پارلمانی قبل از نهایی کردن یک ائتلاف منتظر نتایج نهایی انتخابات هستند. شنبه گذشته، یک روز پس از این گفت‌وگوها، حکیم از مراسم سالانه شهادت محمدباقر الحکیم برای گردآوردن رهبران بلوک‌های پارلمانی و احزاب سیاسی در دفتر خود در بغداد استفاده کرد. منابع گفتند که مذاکرات بین رهبران سیاسی بر امکان، یا عدم امکان دور سوم برای مالکی و بازگشت به حکمرانی از طریق سیاست‌های اجماعی، یا تلاش برای حکمرانی از طریق اکثریت پارلمانی بدون شرکت نمایندگان سیاسی حزب مالکی متمرکز بود.
این تلاش‌ها برای تشکیل یک ائتلاف، که مانند مورد پارلمان گذشته، پراکنده نباشد با چالش‌های بسیاری مواجه است. یک چالش آرزوهای مالکی برای دور سوم است، بویژه پس از گشودن کانال‌های ارتباطاتی با حکیم و اعلام تصمیم برخی نامزدهای سنی از امکان ائتلاف با نخست‌وزیر. یکی از این نامزدها میشان الجبوری است که پس از آن‌که اتهامات دولت علیه او پس گرفته شد به عراق بازگشته است. یکی دیگر، وزیر دفاع موقت سعدون الدلیمی است که درصد بالایی از آراء منطقه انبار را بدست آورد.
طبق اخبار موجود مالکی به تلاش‌ها برای تشکیل یک ائتلاف شیعه پشت کرد زیرا لازمه آن سازش بر سر یک نامزد مورد قبول برای ائتلاف مفروض است، که بدین معنی است که مالکی دور سوم را نخواهد داشت. در حالی‌که حکیم و صدر بر ندادن دوره سوم به مالکی تأکید می‌کنند، بلوک‌های اسامه النجیفی و ایاد علاوی ظهور یک ائتلاف بین خود برای مقابله با نخست‌وزیر را اعلام کردند. بعلاوه، حزب دمکرات کرستان برهبری مسعود بارزانی رییس‌جمهور کردستان عراق نیز بر تصمیم خود برای ندادن دور سوم به مالکی تأکید نمود.
در میان این توافق‌ها و اعلانات که قبل از اعلام نتایج نهایی-که به گفته کمیسیون انتخاباتی قرار است در پایان این ماه اعلام شود- صورت گرفت، تلاش احزاب مغایر اصل ۵۵ قانون اساسی است. این ماده می‌گوید پارلمان باید در نخستین نشست خود ابتدا سخنگوی، سپس معاون اول و معاون دوم را با اکثریت قاطع تعداد نمایندکان پارلمان و با رأی مستقیم مخفی انتخاب کند. اکثریت قاطع پارلمان عراق دوسوم یعنی ٢١۶ عضو از ٣٢۸ عضو است. این تعداد، ائتلاف‌ بین بلوک‌های سیاسی کوچک و بزرگ را ضروری می‌کند. طبق ماده قانون اساسی، در صورت ناتوانی پارلمان در داشتن رأی دوسوم نمایندگان، تشکیل دولت به بزرگ‌ترین بلوک پارلمانی واگذار می‌شود. با این وصف، بلوک‌های بزرگ، با گیجی قانون اساسی مواجه‌اند که آن‌ها را به رسیدن به یک ائتلاف رضایت‌بخش طی دو ماه ملزم می‌کند.
بلوک شهروندان مجلس اعلای اسلامی عراق، با اشاره به شروع مذاکرات برای احیای ائتلاف‌های شیعه، اعلام کرد که نخست‌وزیر آینده از طرف ائتلاف ملی عراق نامزد خواهد شد.
باقر جابر الزوبیدی رهبر بلوک شهروندان گفت «اکنون مذاکرات بین احزاب ائتلاف ملی عراق برای احیای این ائتلاف در جریان است» و اشاره کرد «نخست‌وزیر بعدی از درون ائئلاف ملی عراق برگزیده خواهد شد.»
زوبیدی، که در ٢٠٠۶-٢٠٠۵ وزیر کشور بود افزود: «سه ائتلاف عمده، بلوک شهروندان، بلوک احرار صدر و بلوک دولت قانون مالکی براساس یک توافق سه جانبه بین خود نخست‌وزیر آینده را اعلام خواهند کرد.»
از : مجله هفته

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر