این کمپین با محکوم کردن قاطع این حمله موشکی، خواهان انتقال فوری ساکنان کمپ لیبرتی از عراق به کشور ثالث میباشد. ما با اعتقادات شخصی و سیاسی انسانها کاری نداریم ولی نمیخواهیم که ساکنان لیبرتی هر بار اوضاع حکم میکند، مورد معامله قرار بگیرند و از جان آنها مایه گذاشته شود. ساکنان لیبرتی کالا نیستند، آزادیخواهانی هستند که در سودای آزادی مردمشان به این مسیر پا نهاده و اینک در عراق در زندانی بنام لیبرتی گرفتار آمده اند.

۱۳۹۰ دی ۵, دوشنبه

خبر جدید - توافقنامه سازمان ملل با دولت عراق برای انتقال داوطلبانه ساکنان اشرف به محل ترانزیت برای بازاسکان آنها در کشور ثالث




بحران اشرف - سازمان ملل طی بیانیه ای اعلام کرد که مارتین کوبلر دیشب توافقنامه ای با دولت عراق برای جابجایی داوطلبانه ساکنان کمپ عراق جدید- اشرف سابق -  را امضا کردند.

کوبلر گفت : توافقنامه از طریق ملاقاتهای مشترک بین ملل متحد و نمایندگان دولت عراق تدوین گردید و ساکنان اشرف باید از قوانین عراق تبعیت کنند. دولت عراق ساکنان اشرف را به یک محل ترانزیت - گذرگاه موقت - برای شروع یک پروسه تعیین وضعیت پناهندگی توسط کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد انتقال خواهد داد. این اولین قدم ضروری برای بازاسکان آنها در خارج عراق میباشد. ملل متحد نظارت ۲۴ساعته تا زمان پایان این پروسه را ارائه خواهد نمود.

کمیساریای عالی پناهندگان نیز یک تیم را بلافاصله در مقر جدید مستقر خواهد کرد تا پروسه رسیدگی به  تقاضاهای موقعیت پناهندگی را که دریافت کرده است، شروع کند.

در این توافقنامه دولت عراق بصورت واضح متعهد میشود که سلامت و امنیت ساکنان را در کمپ جدید تضمین نماید. کوبلر همچنین اضافه کرد: من میخواهم بسیار تاکید کنم که این قرارداد تفاهم در انتقال به محل جدید داوطلبانه میباشد و اجرای آن قاطعانه مبتنی بر عملکرد مسالمت آمیز و با حسن نیت همه ی طرف حسابها میباشد. این به ملل متحد اجازه میدهد که  در این پروسه درگیر بماند. نماینده ویژه همیچنین تقاضای خود را به کشورها مبنی بر پذیرش ساکنان کمپ دوباره تکرار کرد.

   کاترین آشتون نماینده اتحادیه اروپا بیانه ای در همین رابطه انتشار داد و اعلام حمایت کامل اتحادیه اروپا از این توافق را اعلام کرد. او همچنین از ساکنان اشرف خواست که شرایط توافقنامه را بپذیرند و گفت که من آنها و رهبری شان را تشویق به همکاری میکنم او همچنین دولت عراق را از هر گونه تحریکی بر علیه ساکنان اشرف برحذر داشت. خانم آشتون همچنین گفت :ساکنان اشرف می بایست در مورد شرایط این توافقنامه و تعهد یونامی و آمریکا برای یک مانیتورینگ قوی مجددا اطمینان داده شوند. و با این مانیتورینگ جامعه جهانی قادر خواهند بود که تمام پروسه را از نزدیک دنبال نماید .

خانم کلینتون نیز در همین رابطه طی بیانیه ای ضمن حمایت از توافقنامه ، امضای آنرا پیشرفت قابل ملاحظه ای در جهت انتقال ساکنان اشرف دانست و گفت: ما استقبال میکنیم از توافق دولت عراق برای اجازه دادن به سازمان ملل جهت استقرار ناظرانی در این محل جدید بطور ۲۴ساعته و نظارت کردن به انتقال از اشرف به محل جدید. علاوه بر آن مقامات سفارت آمریکا در بغداد بطور منظم و متعدد (از کمپ) دیدار خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در انتها تاکید کرد : همه آنهایی که میخواهند ساکنان کمپ اشرف را سالم و امن ببینند، باید با یکدیگر کار کنند تا ببینند که طرح مورد توافق به اجرا گذاشته شود

لازم به توضیح است که مجاهدین هنوز موافقت رسمی خود را اعلام نکرده و یا شاید رسانه ای نکرده اند. خبرهای تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

خبر تکمیلی : این بیانیه بین فالح الفیاض مشاور امنیت ملی عراق و مارتین کوبلر امضا شده است.

عاطفه اقبال - دوشنبه 26 دسامبر2011








هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر