این کمپین با محکوم کردن قاطع این حمله موشکی، خواهان انتقال فوری ساکنان کمپ لیبرتی از عراق به کشور ثالث میباشد. ما با اعتقادات شخصی و سیاسی انسانها کاری نداریم ولی نمیخواهیم که ساکنان لیبرتی هر بار اوضاع حکم میکند، مورد معامله قرار بگیرند و از جان آنها مایه گذاشته شود. ساکنان لیبرتی کالا نیستند، آزادیخواهانی هستند که در سودای آزادی مردمشان به این مسیر پا نهاده و اینک در عراق در زندانی بنام لیبرتی گرفتار آمده اند.

۱۳۹۲ تیر ۳۰, یکشنبه

بیانیه کمیساریای عالی پناهندگان در مورد پرونده ساکنان لیبرتی


- تا کنون 135 نفر از ساکنان لیبرتی به کشور ثالث منتقل شده اند.
- مصاحبه های کمیساریا با افراد بصورت انفرادی و در يک محل بی طرف و به صورت کاملاً محرمانه صورت می گيرد.

روز جمعه 19 ژوئیه کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه ای اعلام کرد که تا کنون 135 نفر از ساکنان لیبرتی به کشورهای ديگر رفته اند. کمیسر عالی پناهندگان در این بیانیه به چگونگی روند پیشرفت پرونده ساکنان و راه حلهای ارائه شده پرداخت و تو ضیح داد که بعد از دو حمله موشکی به لیبرتی، تعدادی از ساکنان بخاطر امنیت خود تصمیم گرفته اند که دیگر به مصاحبه های برنامه ریزی شده از طرف کمیساریا نروند. کمیساریا و سازمان ملل به تلاش مشترک برای پیدا کردن راه حل و فرصتهای انتقال برای آنهایی که میخواهند عراق را ترک کنند ادامه می دهند.
کمیسر در این بیانیه روی " آزادی تردد" برای ساکنان لیبرتی را " سزاوارترین وضعیت " دانست. همچنین تاکید کرد که مصاحبه های کمیساریا با افراد بصورت انفرادی و در يک محل بی طرف و به طور کاملاً محرمانه صورت می گيرد.
متن کامل بیانیه در ذیل آمده است.

عاطفه اقبال - 21 ژوئیه 2013
از طرف کمپین برای انتقال فوری ساکنان لیبرتی به کشور ثالث 
----------------------------------------------------------------

بيانيه کميسر عالی پناهندگان سازمان ملل- ساکنان اشرف و روند پرونده ها و راه حلها

19ژوئيه2013

به دنبال دومين حمله کشنده موشکی به ليبرتی در 15ژوئن ، کميساريای عالی پناهندگان ملل متحد نگرانی دائمی و عميق خود را نسبت به سلامتی و امنيت ساکنان در اين محل ترانزیت ابراز داشته است.
کميساريا نياز فوری برای بالابردن حفاظت را تکرار کرده و از دولت عراق خواسته است هرچه در توان دارد برای تضمين امنيت ساکنان لیبرتی انجام دهد.
تعدادی از ساکنان به خاطر امنيت شان بعد از دو حمله به کمپ تصميم گرفته اند به مصاحبه های برنامه ريزی شده توسط کميساريا نروند. اما بر اساس يادداشت تفاهم بين سازمان ملل و دولت عراق به تاريخ 25دسامبر 2011 در مورد وضعيت ساکنان اشرف، کميساريا درخواستهای کسانی را که داوطلبانه منتقل شده و درگير پروسه کميساريا هستند به جريان می اندازد.
ساکنان کمپ که درخواستهای حفاظت بين المللی خود را ارائه داده اند، به طور رسمی پناهجويان تحت حفاظت قانون بين المللی هستند.
در نبود يک سيستم ملّی بررسی و قضاوت در عراق، کميساريا اين درخواستها را به صورت انفرادی در يک زمان کافی بررسی می کند. مصاحبه های انفرادی در يک محل بی طرف و به طور کاملاً محرمانه صورت می گيرد.
انتقال پرونده هايی که نياز آنها به حفاظت بين المللی تعيين تکليف شده است، به دولتها در حال انجام است.
ساکنان تا زمان انتقالشان به خارج از عراق، همانطور که در يادداشت تفاهم آمده ، روند خود را در ليبرتی به عنوان يک مکان موقت ترانزيت، طی می کنند.

قانون بين الملل ايجاب می کند که پناهجويان از حفاظت بنيادين امنيت و بهبود وضعيت زندگی برخوردار باشند. اين شامل حفاظت از هر گونه اخراج يا بازگشت به مرزهای سرزمينی است که در آن، جان يا آزادی آنها در معرض تهديد باشد.
اين همچنين رفتار با آنها طبق استانداردهای بنيادين انسان دوستانه را ايجاب می کند.
مسئوليت مقدماتی برای اطمينان از احترام به اين استانداردها به عهده دولت عراق است.
آزادی تردد سزاوارترين وضعيت برای ليبرتی است.
کميساريا همراه با دولت عراق، يونامی و طرفهای ذيربط ديگر، از جمله و مهمتر از همه جامعه بين المللی، متعهد به پيدا کردن راه حلهای مسالمت آميز برای اين مسأله دراز مدت، باقی می ماند.
کميساريای عالی پناهندگان ملل متحد و يونامی به تلاشهای مشترک برای یافتن راه حلها، از جمله فرصتهای انتقال برای ساکنانی که می خواهند عراق را ترک کنند، ادامه می دهند.
تا امروز 135تن از ساکنان به کشورهای ديگر رفته اند.
 
کميساريای عالی پناهندگان ملل متحد





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر