این کمپین با محکوم کردن قاطع این حمله موشکی، خواهان انتقال فوری ساکنان کمپ لیبرتی از عراق به کشور ثالث میباشد. ما با اعتقادات شخصی و سیاسی انسانها کاری نداریم ولی نمیخواهیم که ساکنان لیبرتی هر بار اوضاع حکم میکند، مورد معامله قرار بگیرند و از جان آنها مایه گذاشته شود. ساکنان لیبرتی کالا نیستند، آزادیخواهانی هستند که در سودای آزادی مردمشان به این مسیر پا نهاده و اینک در عراق در زندانی بنام لیبرتی گرفتار آمده اند.

۱۳۹۱ فروردین ۲۳, چهارشنبه

گزارش مارتین کوبلر از انتقال ساکنان اشرف در اجلاس دیروز شورای امنیت ملل متحد



سر تیترهای قابل توجه سخنان کوبلر :

من فراخوانم را به کشورهای عضو تکرار می کنم که ساکنان کمپ را در کشورهایشان بپذیرند.  اکنون که کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد کارش را شروع کرده است زمان حساسی است که جامعه بین المللی که کاندیداهای واجد شرایط را بپذیرند و در پروسه انتقال به لحاظ مالی تأمین کنند.

موانع عمده ای بر سر راه وجود دارد که ممکن است نیاز به انعطاف درمورد ضرب الاجل را ایجاب کند.

 حمایت جامعه بین المللی به فوریت مورد نیاز است من از اجلاس مشترک کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد  و یونامی  وکشورهای ثالث که در ۲۳ مارس در ژنو برگزار شد استقبال کردم که  بیش از ۳۰ کشور عضو در آن شرکت کردند ولی هیچ کشوری برای پذیرش ساکنان تعهد نپذیرفت .

 در یک فراخوان کمک که همان روز با هدف بدست آوردن ۳۹ میلیون دلار برای پروژه اشرف صورت گرفت فقط یک کشور عضو تعهد کاملی را پذیرفت که این بمراتب کمتر از آنچیزی است که ما امید داشتیم .  بدون حمایت بین المللی این پروسه نمی  تواند موفق شود .

این پروسه هنوز شکننده است و نمی توان لحظات خشونت را از آن حذف کرد . بنابر این ما باید هشیار باشیم

نماینده عراق

عضای شورای امنیت ملل متحد میخواهد که برای جابجایی این افراد به کشورهای دیگر کمک کنند زیرا که دولت عراق بنا به قانون اساسی اش نمیتواند به آنها اجازه دهد که در عراق بمانند.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

گزارش مارتین کوبلر , نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد و رئیس هیئت همیاری سازمان ملل برای عراق در اجلاس شورای امنیت ملل متحد سه شنبه 10 آوریل 2012  :

خانم رئیس،
یکسال پیش در ۸ آوریل ۲۰۱۱ حوادث تراژدیک در کمپ اشرف به مرگ دهها تن از ساکنان کمپ اشرف و زخمی شدن صدها تن دیگر منجر شد.  به منظور یافتن یک راه حل مسالمت آمیز و بادوام یونامی و دولت عراق یک یادداشت تفاهم در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱ امضا کردند. دولت عراق موافقت کرد  که مهلت برای بستن کمپ را به تعویق بیندازد. از فوریه تا هم اکنون، حدود ۱۲۰۰ تن از ساکنان اشرف به طور امن به مکان ترانزیت موقت در کمپ حریه (آزادی) در نزدیکی بغداد منتقل شدند. ناظران سازمان ملل در آنجا مستقر شده اند تا هم جابجایی و هم وضعیت در کمپ حریه (آزادی) را ساعت به ساعت مانیتور کنند. کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد یک تیم در کمپ ازادی مستقر کرده است که تعیین هویت و بررسی تقاضا برای پناهندگی بررسی کند.
من میخواهم روشن سازم که   این یاداشت تفاهم درباره یک جابجایی داوطلبانه است و اجرای آن وابسته به این است که همگی طرفها بصورتی مسالمت آمیز و با نیت خوب عمل کنند.

باید توجه داشت که در ۸ آوریل حادثه ای در اشرف در جریان آماده سازی برای انتقال چهارمین گروه ساکنان بوقوع پیوست. یک رویارویی صورت گرفت و اکنون مانیتورهای سازمان ملل گزارش میدهند که وضعیت به آرامش بازگشته است.
 هر دو طرف  همکاری و آماده سازی برای انتقال گروه بعدی را از سر گرفته اند.  

من بسیار مایل بودم که گزارش دهم که یک گروه دیگر ۴۰۰ نفره به کمپ آزادی منتقل شده اند. این حادثه اما به طور موقت در جابجایی وقفه ایجاد کرد. هم اکنون که ما صحبت میکنیم مانیتور کنندگان سازمان ملل در کمپ آزادی و در اشرف هستند و من خوشحالم که گزارش دهم که گروه بعدی ۴۰۰ نفره ساکنان، بلافاصله بعد از اینکه بارگیری دارایی های شخصی آنها خاتمه یابد حرکت خواهند کرد. این علامتی مثبت از حسن نیت ساکنان است. و من به درگیر بودن فعال خودم ادامه میدهم تا تفاهمی برسر موضوعات باقیمانده حاصل شود.

با این جابجایی نیمی از ساکنان کمپ اشرف به کمپ  آزادی جابجا شده اند.   من مایلم که از این فرصت استفاده کنم و موارد زیر را بیان کنم.

اول اینکه میخواهم بگویم که از مقامات عراقی به طور خاص نخست وزیر مالکی و مشاوران آن و همچنین ژنرالهای درگیر و بسیاری افراد پلیس و ارتش عراق برای صبر و همکاری در تضمین جابجایی امن سه گروه اول ساکنان قدردانی می کنم.  
من آنها را تشویق میکنم که انتقال  باقیمانده ساکنان را به شیوه ای دنبال کنند که حقوق انسانی و سلامت و امنیت ساکنان تضمین شود و از هرچیزی که می تواند تحریک کننده باشد، پرهیز کنند .

ما هرکاری را که ممکن است انجام میدهیم که به دولت عراق یاری برسانیم که باقیمانده ساکنان را منتقل کند. هر چند که  هنوزموانع عمده ای بر سر راه وجود دارد که ممکن است نیاز به انعطاف درمورد ضرب الاجل را ایجاب کند.

دوم : من مایلم  همچنین  این را پررنگ و برجسته کنم  که ساکنان کمپ علیرغم مشکلات اولیه، حسن نیت و همکاریشان را در طول پروسه انتقال نشان داده اند ، ساکنان بواقع یک مسیر طولانی را طی کرده اند زیرا ترک کردن محلی که برای دو دهه در آن زندگی کرده اند دشوار است . و من واقعا ساکنان را تحسین می کنم که به این حسن نیتشان ادامه بدهند  و به کار شان با روحیه همکاری ادامه دهند.

سوم و مهمتر از همه من فراخوانم را به کشورهای عضو تکرار می کنم که ساکنان کمپ را در کشورهایشان بپذیرند.  اکنون که کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد کارش را شروع کرده است زمان حساسی است که جامعه بین المللی که کاندیداهای واجد شرایط را بپذیرند و در پروسه انتقال به لحاظ مالی تأمین کنند.

 حمایت جامعه بین المللی به فوریت مورد نیاز است من از اجلاس مشترک کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد  و یونامی  وکشورهای ثالث که در ۲۳ مارس در ژنو برگزار شد استقبال کردم که  بیش از ۳۰ کشور عضو در آن شرکت کردند ولی هیچ کشوری برای پذیرش ساکنان تعهد نپذیرفت .

 در یک فراخوان کمک که همان روز با هدف بدست آوردن ۳۹ میلیون دلار برای پروژه اشرف صورت گرفت فقط یک کشور عضو تعهد کاملی را پذیرفت که این بمراتب کمتر از آنچیزی است که ما امید داشتیم . بدون حمایت بین المللی این پروسه نمی تواند موفق شود .

آخرین نکته مهم من می خواهم از همکارانم در یونامی و کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد و دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر برای کار  و تلاش زیادشان تشکر کنم. پرونده اشرف بار سنگینی روی دوش آنها  گذاشته است و من می توانم روی همکاری اکثر همکارانم حساب کنم . من از ناظران ملل متحد در کمپ آزادی تقدیر می کنم و کارمندان کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، که بطور خاص ستونها را در شرایطی حقیقتا خطرناک همراهی کردند . همچنانکه در گزارش دبیرکل آمده است این پروسه هنوز شکننده است و نمی توان لحظات خشونت را از آن حذف کرد . بنابر این ما باید هشیار باشیم.

متشکرم
سوزان رایس: حالا نوبت را به نماینده عراق می دهم.

نماینده عراق:
با کمک یونامی بخصوص نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل مارتین کوبلر ۱۲۰۰ عضو گروه مجاهدین خلق  از کمپ اشرف به کمپ لیبرتی منتقل شده اند. دولت عراق از اعضای شورای امنیت ملل متحد میخواهد که برای جابجایی این افراد به کشورهای دیگر کمک کنند زیرا که دولت عراق بنا به قانون اساسی اش نمیتواند به آنها اجازه دهد که در عراق بمانند.

 چهارشنبه 11 آوریل 2012

منبع سایت همبستگی



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر