این کمپین با محکوم کردن قاطع این حمله موشکی، خواهان انتقال فوری ساکنان کمپ لیبرتی از عراق به کشور ثالث میباشد. ما با اعتقادات شخصی و سیاسی انسانها کاری نداریم ولی نمیخواهیم که ساکنان لیبرتی هر بار اوضاع حکم میکند، مورد معامله قرار بگیرند و از جان آنها مایه گذاشته شود. ساکنان لیبرتی کالا نیستند، آزادیخواهانی هستند که در سودای آزادی مردمشان به این مسیر پا نهاده و اینک در عراق در زندانی بنام لیبرتی گرفتار آمده اند.

۱۳۹۴ آبان ۱۳, چهارشنبه

بیانیه مهم کمیساریای عالی پناهندگان در رابطه با ساکنان لیبرتی


کمیساریای عالی پناهندگان روز سی اکتبر 2015 یعنی فردای حمله موشکی به کمپ لیبرتی، بیانیه ای صادر کرد که حاوی نکات بسیار مهمی است . ترجمه آن که توسط کمپین برای انتقال فوری ساکنان لیبرتی صورت گرفته در ذیل می آید. قسمت های مهمتر پررنگ شده است.  

بروز رسانی  شماره 12 در مورد وضعیت کسانی که در محل ترانزیت کمپ لیبرتی هستند.

کمیساریای عالی پناهندگان بصورت قاطع محکوم میکند حمله موشکی 29 اکتبر 2015 را در کنار فرودگاه بین المللی بغداد که شامل کمپ لیبرتی  نیز میباشد. این حمله در کمپ لیبرتی بیست کشته و دهها مجروح بر جا گذاشت که مجروحان به بیمارستان منتقل شده اند. به دنبال این حمله کمیسرعالی پناهندگان " آنتونیو گوتر" در بیانیه ای اعلام کرد که این یک عمل اسفناک است و من خیلی نگران هستم از شرایطی که بر ساکنان لیبرتی تحمیل شده است." همه تلاشها باید ادامه پیدا کند برای مجروحان و شناسایی مجرمین.

- ماموریت کمیساریای عالی پناهندگان و سازمان ملل در عراق از سال 2011 تا بحال این بوده که کشور ثالثی برای ساکنان لیبرتی پیدا کنند.....در حال حاضر حدودا 2160 نفر از این گروه  در کمپ لیبرتی مانده اند.

ساکنان لیبرتی  ثبت نام شده  و  به عنوان اشخاص تحت نگرانی کمیساریا محسوب میشوند. آنها حق دارند که در برابر   اخراج و یا جا به جا اجباری حفاظت کرد. طبق قرارداد – نه رفولمان – که بین سازمان ملل و دولت عراق بسته شده است.

کمیساریا با همکاری آمریکا و دیگر همکاران کمیساریای عالی پناهندگان از سال 2011 تا امروز بیش از نهصد نفر را با امنتیت کامل  در یک کشور ثالث بازاسکان کرده اند.  راه حل هایی که سازمان ملل تا بحال دنبال کرده از ژوئیه سال جاری باعث انتقال 260 نفر دیگر از ساکنان لیبرتی  شده است  و با اقدامات  انجام شده  200 نفر دیگر نیز تا آخر 2015  به کشور ثالث منتقل خواهند شد.

کمیساریا عمیقا تشکر میکند از کشورهایی که تا بحال تعدادی از ساکنان لیبرتی را پذیرفته اند. بطور خاص لازم است از کمک های استثنایی کشور آلبانی در این امر انسانی نام ببرم. این اقدامات تا حد زیادی به تلاش های بین المللی برای یافتن راه حل برای ساکنان لیبرتی کمک می کند.

کمیساریای عالی پناهندگان بصورت اورژانس دوباره  تقاضای خود از کشورهای دیگر را تجدید میکند و از آنها میخواهد که بصورت فوری برای آنها که هنوز در کمپ لیبرتی مانده اند، راه حل های دراز مدت در این رابطه ارائه دهند. در صورتیکه راه حل های دراز مدت برای انتقال به صورت فوری وجود ندارد، موقعیت خطرناک کمپ لیبرتی ایجاب میکند که به شکل اورژانس کمپ لیبرتی تخلیه شده و  ساکنان لیبرتی  همگی به محلی امن منتقل شوند  تا زمانی که به صورت دائمی به کشور ثالث  منتقل شوند. کمیساریا آماده است به تمام دولت ها برای دستیابی به این هدف کمک کند.

این فراخوان برای کمک را باید در رابطه با امکان حملات دیگر به کمپ لیبرتی بررسی کرد. به مانند حمله اکتبر 2015. ساکنان کمپ لیبرتی سه حمله موشکی را در سال 2013 متحمل شده اند. و هر کدام از این حملات کشته و مجروحانی بجا گذاشته است.  همینطور حمله ای به کمپ عراق جدید -  اشرف – در سپتامبر 2013 صورت گرفت که 52 کشته و هفت مفقود بجا گذاشت.  

آخرین حمله نشان می دهد که اختلافات کنونی و خشونت عمومی در تمامیت عراق ساکنان لیبرتی را در معرض خطر جدی امنیتی قرار میدهد و باید یک اکسیون سریع و عملی از طرف کشورها در این رابطه انجام شود. تا مطمئن شویم که اینها در وضعیت امن و مطمئنی قرار گرفته اند.

کمیساریای عالی پناهندگان از دولت عراق مجددا میخواهد که تمام امکانات ممکن برای امنیت و رفاه ساکنان لیبرتی را در نظر بگیرند و همچنین مطمئن شوند که آنها به امکانات پزشکی برای نجات جانشان دسترسی داشته باشند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل
ژنو 30 اکتبر 2015

ترجمه : کمپین برای انتقال فوری ساکنان لیبرتی به کشور ثالث


عاطفه اقبال - 13 آبان 94 برابر با 4 نوامبر 2015
از طرف کمپین برای انتقال فوری ساکنان لیبرتی به کشور ثالث

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر